RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
Tarikh : 1 Ogos 2011
Tahun : Lima Anggerik
Masa : 8.45 pagi - 9.45 pagi
Tema : Keselamatan Jalan Raya
Tajuk : Sehari Bersama Program `Street Smart’
Bil murid : 30 orang
Fokus Utama:
7.1.
Membaca dan menerangkan maksud kandungan teks yang
tersurat dan tersirat.
Aras 2
(i) Menjelaskan maksud tersurat dan
tersirat berdasarkan bahan grafik dan bukan grafik.
Fokus Sampingan:
6.1.
Membaca dan merujuk pelbagai sumber untuk
mendapatkan maklumat bagi tajuk yang sedang dikaji termasuk maklumat daripada
internet.
Aras 2
(i) Merujuk media elektronik untuk
mendapatkan maklumat bagi tajuk yang sedang dikaji.
Objektif:
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.
Mentafsir sekurang-kurangnya enam gambar atau
papan tanda untuk menyatakan maksud sebenar.
2.
Membaca dan menulis sekurang-kurangnya lima maksud
gambar atau papan tanda yang ditunjukkan.
3. Mengembangkan
sekurang-kurangnya satu idea perenggan dengan menggunakan kata dan ayat yang
betul.
4. Menulis
maklumat yang didengar kepada genre naratif.
Kemahiran Bahasa:
Kemahiran menulis
Kemahiran membaca
Kemahiran mendengar
Kemahiran bertutur.
Sistem Bahasa:
Tatabahasa : Ayat tunggal
Tatabahasa : Ayat tunggal
Kosa kata :
isyarat, jejantas, selekoh, lencongan, had laju, lintasan, kanan dan kiri
Pengisian Kurikulum:
Ilmu -
Pendidikan Kesihatan, Pend. Sivik dan Kewarganegaraan
Nilai Murni -
berhati-hati, sabar
Kemahiran
Bernilai Tambah:
1.
Kemahiran Berfikir – membanding
dan membeza, mentafsir
2.
Kemahiran Teknologi Maklumat dan
Komunikasi
3.
Kemahiran Belajar Cara Belajar
4.
Pembelajaran Konstruktivisme
Bahan Bantu
Mengajar:
Rujukan URL: (slaid/ power point), LCD, komputer,
lembaran kerja, petikan
Pengetahuan Sedia Ada:
Murid mengetahui dan pernah melihat papan tanda
peraturan di jalan raya.
Murid pernah melihat sendiri atau menonton pada
kaca televisyen serta membaca berita tentang insiden kemalangan jalan raya.
Isi Pelajaran
|
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
|
Catatan
|
Set Induksi
(5 minit)
|
- Guru bersoal jawab dengan murid tentang
tayangan
tersebut
|
Verbal Linguistik
Rujukan URL:
http:\\www.sparkvideos.
com/badaccident.shtml
|
Langkah 1
(10 minit)
|
- Guru mempamerkan gambar-gambar
- Murid menyatakan maksud tanda
keselamatan jalan raya yang diketahui.
- Guru menerangkan maksud tanda-tanda
keselamatan jalan raya yang betul.
|
ICT
Konstruktivisme
Intrapersonal
Verbal Linguistik
Rujukan URL:
http:\\www.boondoggles.
com/product.asp
|
Langkah 2
(15 minit)
|
- Murid membaca teks berkaitan aspek
keselamatan jalan raya.
- Guru bersoal jawab dengan murid
berkaitan maklumat yang terdapat dalam
teks
sama ada yang tersurat atau tersirat
- Murid menerangkan dapatan mereka dan
|
Petikan tentang keselamatan jalan raya dan sikap
berhemah ketika berada di jalan raya.
Rujukan URL:
http:\\www.members.
tripod.com./azmizam/
gambar02.html
|
Langkah 3
(15 minit)
|
Permainan Isyarat Jalan Raya
- Guru meminta murid menjalankan aktiviti
menggunakan program Powerpoint
- Murid menjawab soalan yang terdapat
dalam
perisian program yang disediakan.
|
ICT
Interpersonal
Verbal
Linguistik
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
|
Catatan
|
Langkah 4
(10 minit)
|
Latihan bergambar
- Murid menulis pernyataan yang sesuai
berdasarkan gambar situasi di jalan raya.
- Guru meminta 3 orang murid melakonkan
aksi
melintas jalan dan cara pemanduan yang
tidak berhemah.
-Guru menjalankan aktiviti pengukuhan
- Murid diminta meminta membina ayat-
ayat
berdasarkan simulasi video tersebut dan
wakil
kumpulan membentangkan dapatan di
hadapan
kelas.
|
Lembaran Kerja
Rujukan URL :
http:\\www.learner-
drivers.net/
information/tjunctions
.htm
Kertas sebak
|
Penutup
(5 minit)
|
- Guru menegaskan kepentingan memahami
tanda-tanda
keselamatan jalan raya bagi
menjamin keselamatan pengguna jalan raya.
|
Verbal
Linguistik
|
No comments:
Post a Comment