KAJIAN TINDAKAN
DALAM PENGAJARAN DAN
PEMBELAJARAN BAHASA MELAYU
Nama Pengkaji :
ROSNYTA BT ABD MANAF
Tajuk :
Meningkatkan Keupayaan Pelajar DalamMembaca Sukukata KVK menggunakan kaedah
Tampal, Eja dan Sebut.
- Kaedah / Teknik
: Pembelajaran Melalui
Projek
2.
Sinopsis
: Walaupun sudah
mengenal huruf dan membaca sukukata terbuka tetapi masih ada pelajar yang
tidak mampu mengeja dan membaca dengan
lancar. Melalui pemerhatian saya, mereka tergolong dalam kumpulan murid lembam
dan murid yang kurang fokus dalam pelajaran. Mereka tidak mengikut rentak
pembelajaran murid lain yang tidak bermasalah. Guru pula kurang memberikan
tumpuan dan bimbingan yang intensif kepada mereka. Ini membuatkan mereka
semakin tidak berminat membaca .
- Kumpulan Sasaran :
Murid Tahun Satu yang masih
belum membaca dengan lancar. terutama perkataan yang mempunyai sukukata
tertutup.
- Jumlah Murid
: 17 Orang murid
- Latar Belakang
:
a.Kedudukan sebelum Projek
dilaksanakan : Murid tahun satu (LINUS) tidak dapat membaca
dengan lancar terutama perkataan yang
mempunyai sukukata tertutup.
b. Masalah-masalah yang dihadapi :
Murid-murid masih tidak dapat membaca dengan lancar walaupun sudah boleh
menyebut sukukata terbuka.
- Rasional
Pemilihan Tajuk : Kajian ini saya fokuskan
untuk mengatasi masalah murid tahun satu (LINUS) yang masih tidak lancar membaca . Untuk
menyelesaikan masalah ini, saya akan memggunakan kaedah Tampal dan Eja bagi
meningkatkan minat mereka untuk mengeja dan membaca. Diharapkan aktiviti
yang memerlukan mereka mencari bahan di dalam majalah dan suratkhabar akan
merangsang minat mereka untuk mengeja dan membaca.
- Standard
Pembelajaran yang digunakan :
BM 2.1.2 - Mengeja dan membatang suku kata terbuka dengan
sebutan yang betul.
.
BM 2.1.3 -
Mengeja dan membatang suku kata tertutup dengan sebutan yang betul.
BM 2.2.1 -
Membaca dan memahami perkataan yang mengandungi
dua atau tiga suku kata,
diftong, vokal berganding, digraf dan
konsonan bergabung dengan sebutan yang
betul.
BM 3.2.4-
Menulis perkataan yang mengandungi dua
atau tiga suku kata, diftong , vokal
bergading, digraf dan konsonan bergabung
dengan betul dan tulisan yang kemas.
- Kaedah / Teknik yang digunakan :
Teknik Pembelajaran Melalui
Projek iaitu mencari dan membentuk perkataan berpandukan gambar yang
diberikan.
Aktiviti Yang Dicadangkan
Setiap pelajar dibekalkan dengan sebuah buku
lukisan.
1.
Pelajar memotong dan menampal
gambar dari suratkhabar atau majalah.
2.
Pelajar memotong huruf dari
suratkhabar atau majalah untuk membina beberapa perkataan berdasarkan gambar.
3.
Pelajar mengeja dan
membaca perkataan yang telah dibina.
Contoh:
|
- Perincian Aktiviti :
a.
Bentuk Bahan :
1. Bahan persekitaran, seperti surat khabar dan
majalah lama.
2.
Gambar.
3.
Kertas Lukisan, guntuing dan gam.
b. Pengendalian :
Aktiviti 1 :
Menampal
Langkah 1 : mencari sukukata-sukukata
tersebut di dalam akhbar, majalah dan sebagainya.
Langkah 2 : Gunting sukukata-sukukata
tersebut .
Langkah 3 : Bentukkan sukukata
untuk menjadi perkataan dan tampal
tersebut di dalam buku lukisan.
Langkah 4: Lukiskan gambar yang berkaitan dan
warnakannya.
Aktiviti 2 : Sebut
Langkah 1 : Murid menyebut perkataan tersebut sambil
menyanyi dengan irama
Lagu ‘ enjit-enjit
semut.’
Langkah 2 : Murid mengulang perkataan tersebut dan menulis semula perkataan yang
telah dibentuk.
v Pastikan murid telah betul-betul menguasai perkataan tersebut kemudian beralih
kepada perkataan seterusnya.
c. Perbelanjaan :
Bil
|
Jenis Bahan
|
Kuantiti x Harga Seunit
|
Kos (RM)
|
1.
|
Buku Lukisan
|
9 x 2.00
|
18.00
|
2.
|
Gam
|
9 x 1.00
|
9.00
|
3.
|
Fotostat bahan ujian dan laporan kajian
|
|
10.00
|
4.
|
Kertas A4
|
1 x 8.00
|
8.00
|
|
Jumlah Kos
|
|
45.00
|
d.
Bentuk Kejayaan :
Pelajar dapat
mempelajari sukukata dengan cepat dan mudah, dengan hanya menggunakan bahan
projek amalan terbaik yang dipilih disekeling pelajar iaitu penggunaan
permaidani lama, kotak dan.kertas surat khabar.
e.
Penjimatan Masa :
Pelajar dapat mempelajari
sukukata dengan cepat dan mudah, dengan hanya menggunakan bahan projek amalan
terbaik yang dipilih disekeling pelajar iaitu penggunaan.kertas surat khabar
lama dan majalah terpakai.
f.
Peningkatan Keberkesanan Pengajaran dan
Pembelajaran :
Berdasarkan
keputusan ujian-ujian dan analisis yang telah dilaksanakan, saya mendapati,
teknik
tampal, eja dan sebut yang diperkenalkan kepada murid LINUS ini
merupakan kaedah yang sangat berkesan
dan murid-murid sungguh seronok
menjalankan aktiviti ini seolah-olah mereka sedang bermain mencari sesuatu (huruf) untuk
digunting dan seterusnya menampal dengan bimbngan guru.Hasil kajian tindakan
ini juga telah menunjukkan hasil dan perkembangan yang mendatangkan kebaikan pada murid tahun
satu dan murid yang masih belum menguasai kemahiran membaca (LINUS) khususnya.
- Kesepaduan Standard Pembelajaran :
- Pendidikan Jasmani
( 1.3.3 Melakukan pergerakan lokomotor dalam pelbagai arah, aras, laluan,
satah dan kelajuan dengan rakan dan alatan)
- Dunia Seni Visual
( 3.2.1 Mengenal dan menyatakan jenis-jenis media)
( 3.2.2 Mengetahui penggunaan media, teknik dan
proses dalam penghasilan binaan.)
( 3.3.1 Memilih dan memanipulasikan bahan
secara kreatif)
( 3.3.3 Menghasilkan karya menggunakan bahasa
seni visual)
- Kaedah Pentaksiran
semasa p & p :
Guru membuat
semakan kerja dan menyoal secara spontan selepas aktiviti dijalankan dan membuat ujian saringan LINUS.
- Nilai Murni yang diterapkan :
Bekerjasama
serta mematuhi arahan, bertanggung
jawab, menghormati rakan sebaya, setiakawan dan bekerja secara berpasukan.
- Kekuatan kaedah / teknik ini :
- Sesi ini
dapat memudahkan sesi pembelajaran.
Selain itu, ruang waktu yang terhad dapat
dilaksanakan dengan berkesan.
Pelajar dapat mempelajari sukukata
tertutup dengan menggunakan teknik
yang
sama.
- Penilaian
Pentaksiran dapat dilaksanakan
dalam Teknik Pembelajaran Melalui Projek.
- Penggabung
jalinan dalam kesepaduan Standard Pembelajaran
untuk 2
tunjang kurikulum iaitu Dunia Seni Visual dan Pendidikan Jasmani.
- Impak kaedah ( kejayaan )
:
Pelajar dapat
mempelajari sukukata dan membentuk
perkataan dengan cepat dan mudah, dengan hanya menggunakan bahan projek yang dipilih disekeling pelajar iaitu
penggunaan kertas surat khabar lama.
- Keterangan lain yang berkaitan :
Aktiviti pengajaran dan pembelajaran tidak terhad
di dalam bilik darjah sahaja. Memandangkan pelajar kini lebih aktif dan agresif
, sebagai guru kita perlu cenderung melihat perubahan tingkah laku pelajar dan
kita perlu mengkaji sesi pembelajaran
yang lebih mendatangkan kesan yang lebih
cepat dan senang diingat, khususnya apa yang ada di sekitar pelajar kita. Guru
juga boleh membekalkan para pelajar dengan perisian yang sesuai untuk murid
pelajar di rumah.
Diharapkan program yang digunakan ini dapat memberi pendekatan yang
menyeluruh dan seimbang, khasnya dari segi jasmani, emosi, rohani dan intelek
serta dapat diselaraskan dengan Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR),
sebagai salah satu elemen penting didalam NKRA iaitu mewujudkan modal insan
berkelas dunia.
No comments:
Post a Comment