RANCANGAN TAHUNAN PRASEKOLAH
NEGERI PERAK
PERMAINAN LUAR
MODUL TERAS ASAS
|
|||
MODUL 1
|
TEMPOH : SEPANJANG SEMESTER 1 DAN SEMESTER II
v Guru perlu mencapai standard lakuan terbaik.
|
||
FOKUS
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
PFK 2.0
Perkembangan motor kasar
|
(PFK 2.1)
Melakukan kemahiran motor kasar lokomotor
|
(PFK 2.1.1) Berjalan
dengan postur dan lakuan
yang betul.
(PFK 2.1.2)
Berjalan ke hadapan, ke sisi kiri dan
kanan.
(PFK 2.1.3)
Berjalan dan mengimbang badan di
atas garisan atau tali di atas lantai.
(PFK 2.1.4)
Berlari dengan lakuan yang betul.
(PFK 2.1.5)
Berlari bebas pelbagai arah.
(PFK 2.1.6)
Merangkak dengan lakuan yang betul.
(PFK 2.1.7)
Melompat dan mendarat dengan
kedua-dua belah kaki menggunakan
lakuan yang betul.
(PFK 2.1.8)
Naik dan turun tangga dengan
berpegang kepada pemegang.
(PFK 2.1.9)
Berjalan mengundur dengan lurus.
(PFK 2.1.10)Berjalan dan mengimbang badan di
atas bangku panjang yang rendah.
(PFK 2.1.11)Berjalan dengan pundi kacang di atas
kepala.
(PFK 2.1.12)Berlari dengan lakuan yang betul dalam
jarak tertentu.
(PFK 2.1.13)Berlari ke arah yang ditentukan.
(PFK 2.1.14) Merangkak dengan lakuan yang betul
di ruang tertentu.
(PFK 2.1.15) Melompat pelbagai aras dan mendarat
dengan kedua-dua belah
kaki
menggunakan lakuan yang
betul.
(PFK 2.1.16) Berjengket beberapa langkah ke arah
tertentu.
(PFK 2.1.17) Berketengteng
dengan lakuan yang
betul.
(PFK 2.1.18) Melompat dengan halangan pada aras
yang rendah.
(PFK 2.1.19) Skip menggunakan lakuan yang betul.
(PFK 2.1.20) Naik dan turun tangga.
(PFK 2.1.21) Berkawat kaki dengan lakuan yang
betul.
(PFK 2.1.22) Membuat
pergerakan menggunakan
seluruh anggota badan
( contoh:
bermain dengan
gelungsur, jongkang-
jongkit, buaian dan
lain-lain
permainan luar.)
|
|
MODUL TERAS ASAS
|
|||
MODUL 2
|
TEMPOH : SEPANJANG SEMESTER 1 DAN SEMESTER II
v Guru perlu mencapai standard lakuan terbaik.
|
||
FOKUS
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
PFK 2.0
Perkembangan motor kasar
|
(PFK 2.2)
Melakukan kemahiran motor kasar bukan
lokomotor.
|
(PFK 2.2.1) Membuat pergerakan tangan mengikut
arahan seperti menghayun tangan.
(PFK 2.2.2) Duduk dengan postur yang betul.
(PFK 2.2.3) Baring, menelentang dan meniarap
dengan postur yang betul.
(PFK 2.2.4) Menoleh kepala
secara perlahan ke kiri
dan kanan.
(PFK 2.2.5)
Membuat pergerakan tangan secara
simulasi seperti menolak kotak,
menarik tali dan lain-lain.
(PFK 2.2.6) Berbaring
sambil angkat kaki.
(PFK 2.2.7)
Mengimbang badan dengan berdiri
sebelah kaki.
(PFK 2.2.8)
Berjengket setempat.
(PFK 2.2.9)
Melompat setempat.
(PFK 2.2.10) Mendongak dan menunduk kepala
secara perlahan.
|
|
MODUL TERAS ASAS
|
|||
MODUL 3
|
TEMPOH : SEPANJANG SEMESTER 1 DAN SEMESTER II
v Guru perlu mencapai standard lakuan terbaik.
|
||
FOKUS
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
PFK 2.0
Perkembangan motor kasar
|
(PFK 2.3)
Melakukan kemahiran koordinasi mata
dan tangan dalam perkembangan
kemahiran motor kasar.
|
(PFK 2.3.1)
Melambung objek lembut dengan
menggunakan dua tangan.
(PFK 2.3.2) Menyambut
objek lembut dengan
menggunakan dua tangan.
(PFK 2.3.3)
Membaling objek bersaiz besar dan
lembut ke sasaran menggunakan dua
belah tangan.
(PFK 2.3.4)
Melambung objek lembut dengan
menggunakan satu tangan.
(PFK 2.3.5)
Menyambut objek lembut dengan
menggunakan dua tangan.
(PFK 2.3.6)
Membaling objek lembut ke sasaran
menggunakan satu atau dua belah
tangan.
(PFK 2.3.7) Melempar objek seperti gelung ke
skital.
(PFK 2.3.8) Menggolek objek ke sasaran.
(PFK 2.3.9) Melantun dan menangkap objek
(contoh: bola besar)
dengan kedua
belah tangan.
(PFK 2.3.10) Membawa objek
dalam sudu sambil
berjalan.
|
|
No comments:
Post a Comment