RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN MAKRO TEACHING
Tahun : 1 Orkid
BilanganMurid : 16 orang
Tarikh : 4 Oktober 2011.
Masa :30 minit
Mata Pelajaran :Bahasa Melayu
Tema :Kebersihan
Tajuk :Kebersihan Diri
Fokus Utama :5.1
Aras I 5.1.1 Memahami dan menggunakan kata nama am yang
mudah dengan betul mengikut
konteks.
Fokus Sampingan :2.2 Aras 2 2.2.1 Membaca dan
memahami perkataan yang mengandungi dua atau tiga sukukata,diftong,
vokal
berganding , digraf dan konsonan bergabung dengan sukukata yang betul.
Hasil Pembelajaran:
Di akhir sesi pengajaran dan pembelajaran ini,murid dapat:
1. Menggunakan kata nama am yang mengandungi dua
atau lebih sukukata terbuka dan tertutup dalam pelbagai situasi.
2. Membaca dan menyenaraikan kata nama am
mengikut kategori.
Pengisian kurikulum : i.
Ilmu: Muzik dan Sains.
ii.
Kemahiran Bernilai Tambah:
Belajar Cara Belajar
Sistem Bahasa : Tatabahasa :
Kata Nama Am
Media : Petika Lagu,kad perkataan dan lembaran kerja.
Fasa
|
Isi Kandungan
|
AktivitiPengajarandanPembelajaran
|
|
Aktiviti
Guru
|
AktivitiMurid
|
Set induksi
5 minit
|
Lagu”Kebersihan”(lihat lampiran 1)
Lampiran 2
|
1.Guru memaparkan
lirik lagu di hadapan kelas.
2.Guru membimbing
murid menyanyikan lagu “Kebersihan “mengikukut irama lagu “Bangun Pagi”
3.Guru memberi
penerangan tentang kata nama am yang terdapat dalam lagu tersebut.
-tikus ,sekolah,
bapa, sabun, bilik
4.Guru mengaitkan jawapan murid dengan tajuk
pelajaran pada hari ini.
|
1.Murid membaca
dan memahami isi-isi lirik lagu tersebut
2.Muri-murid
menyanyikan lagu tersebut dibimbing ioleh guru mengikut irama lagu “Bangun
Pagi”
3.Murid menyebut
semula kata nama am yang dipamerkan oleh guru secara kelas.
|
Ilmu:
Pendidikan Moral
dan Pendidikan Muzik
Tatabahasa:
-kata nama am
Nilai:
-Bekerjasama
KBT:
Kemahiran
berfikir
ABM:
-lirik lagu
-kad perkataan
|
Langkah 1
(10 minit)
|
Permainan Kotak Bertuah.
Lampiran 3
|
1.Guru
mengarahkan murid membuat satu bulatan.Muzik dimainkan dan apabila dimatikan
,murid yang memegang kotak akan mengambil kad dan menampalkan dipapan hijau
mengikut kategori yang betul. (binatang,
tempat,orang dan benda)
|
1.Murid membuat
bulatan besar dan murid yang memegang kotak apabila muzik dimainkan akan
mengambil kad , membacanya dan menampalkan di ruang yang betul.
2.Murid-murid mengulangi
aktivit di atas sehingga semua kad ditampal.
3.Murid membaca
kad kata nama mengikut kategori secara kelas.
|
Ilmu:
Pendidikan Moral
Tatabahasa:
-Kata nama am
ABM:
-kad perkataan,
muzik, kotak bertuah
KBT:
Kemahiran
Berfikir (Mengumpul dan mengelas)
Kinestetik
Nilai:
-bekerjasama
|
Langkah 2
5 minit
|
Aktiviti Membaca
sabun gigi
sekolah bilik
kakak tikus
nenek ikan
kipas datuk
kedai bapa
kucing tuala
rumah arnab
|
1.Guru menunjukkan
kad kata nama am untuk dibaca oleh murid
|
1.Murid membaca
kad yang ditampalkan di hadapan kelas secara individu bergilir-gilir.
|
Ilmu:
Pendidikan Moral
Tatabahasa:
-Kata nama am
Nilai:
Berdikari
|
Langkah 3
5 minit
|
Pentaksiran
(Rujuk
lampiran)
|
1.Guru
mengedarkan lembaran kerja kepada murid-murid meminta murid-murid menyenaraikan kata nama
am mengikut kategori pada lembaran kerja yang diedarkan
|
1.Murid
menyenaraikan kata nama am di lembaran kerja mengikut kategori
|
Tatabahasa:
-Kata nama am
Nilai:
Berdikari
KBT:
Kemahiran
Berfikir (Mengumpul dan mengelas)
|
Langkah 4
(3 minit)
|
Aktiviti Pengayaan/
Pemulihan
(Lihat lampiran)
|
1.Guru
mengedarkan lembaran kerja kepada murid-murid.
2.Guru
menerangkan maksud soalan dan meminta murid-murid menjawab soalan tersebut.
3.Guru membimbing murid yang lemah.
|
1.Murid menjawab
soalan pada lembaran kerja yang diedarkan oleh guru.
|
Lembaran kerja
|
Langkah 5
Penutup
2 minit
|
Refleksi
|
1.Guru menyoal
murid-murid mengenai isi pelajaran
yang telah mereka pelajari pada
hari ini.
2.Sebagai
pengukuhan guru meminta murid-murid menyanyikan sekali lagi lagu ”Kebersihan”.
|
1.Murid
menyatakan isi pelajaran yang telah mereka pelajari pada hari ini.
2.Murid
menyanyikan sekali lagi lagu tersebut.
|
ABM:
-lirik lagu
|
No comments:
Post a Comment