Tuesday 27 December 2011

Pautan Permaian Bahasa

http://lamanbahasa.wordpress.com/permainan-bahasa/

Rancangan Tahunan Pendidikan Luar


RANCANGAN TAHUNAN PRASEKOLAH
NEGERI PERAK

PERMAINAN LUAR

MODUL TERAS ASAS
MODUL 1
TEMPOH : SEPANJANG SEMESTER 1 DAN SEMESTER II
v  Guru perlu mencapai standard lakuan terbaik.
FOKUS
STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN

CATATAN



PFK 2.0
Perkembangan motor kasar

(PFK 2.1)  Melakukan kemahiran motor kasar  lokomotor


(PFK 2.1.1)  Berjalan dengan postur dan lakuan 
                     yang  betul.

(PFK 2.1.2)  Berjalan ke hadapan, ke sisi kiri dan
                     kanan.

(PFK 2.1.3)  Berjalan dan mengimbang badan di
                     atas garisan atau tali di atas lantai.

(PFK 2.1.4)  Berlari dengan lakuan yang betul.

(PFK 2.1.5)  Berlari bebas pelbagai arah.

(PFK 2.1.6)  Merangkak dengan lakuan yang betul.

(PFK 2.1.7)  Melompat dan mendarat dengan 
                     kedua-dua belah kaki menggunakan
                     lakuan yang betul.

(PFK 2.1.8)  Naik dan turun tangga dengan
                     berpegang kepada pemegang.

(PFK 2.1.9)  Berjalan mengundur dengan lurus.

(PFK 2.1.10)Berjalan dan mengimbang badan di
                     atas bangku panjang yang rendah.

(PFK 2.1.11)Berjalan dengan pundi kacang di atas
                     kepala.

(PFK 2.1.12)Berlari dengan lakuan yang betul dalam
                     jarak tertentu.

(PFK 2.1.13)Berlari ke arah yang ditentukan.

(PFK 2.1.14)  Merangkak dengan lakuan yang betul
                      di ruang tertentu.

(PFK 2.1.15)  Melompat pelbagai aras dan mendarat
                      dengan kedua-dua belah kaki
                      menggunakan lakuan yang betul.

(PFK 2.1.16)  Berjengket beberapa langkah ke arah
                       tertentu.

(PFK 2.1.17)  Berketengteng dengan lakuan yang
                       betul.

(PFK 2.1.18)  Melompat dengan halangan pada aras
                       yang rendah.

(PFK 2.1.19)  Skip menggunakan lakuan yang betul.

(PFK 2.1.20)  Naik dan turun tangga.

(PFK 2.1.21)  Berkawat kaki dengan lakuan yang
                       betul.

(PFK 2.1.22)  Membuat pergerakan menggunakan
                       seluruh anggota badan ( contoh:
                       bermain dengan gelungsur, jongkang-
                       jongkit, buaian dan lain-lain
                       permainan luar.)














MODUL TERAS ASAS
MODUL  2
TEMPOH : SEPANJANG SEMESTER 1 DAN SEMESTER II
v  Guru perlu mencapai standard lakuan terbaik.
FOKUS
STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN

CATATAN




PFK 2.0
Perkembangan motor kasar


(PFK 2.2)  Melakukan kemahiran motor kasar bukan
lokomotor.



(PFK 2.2.1) Membuat pergerakan tangan mengikut
                    arahan seperti menghayun tangan.

(PFK 2.2.2) Duduk dengan postur yang betul.

(PFK 2.2.3) Baring, menelentang dan meniarap
                   dengan postur yang betul.

(PFK 2.2.4) Menoleh kepala secara perlahan ke kiri
                    dan kanan.

(PFK 2.2.5)  Membuat pergerakan tangan secara
                     simulasi seperti menolak kotak,
                     menarik tali dan lain-lain.

(PFK 2.2.6)  Berbaring sambil angkat kaki.

(PFK 2.2.7)  Mengimbang badan dengan berdiri
                     sebelah kaki.

(PFK 2.2.8)   Berjengket setempat.

(PFK 2.2.9)   Melompat setempat.

(PFK 2.2.10) Mendongak dan menunduk kepala
                     secara perlahan.










MODUL TERAS ASAS
MODUL  3
TEMPOH : SEPANJANG SEMESTER 1 DAN SEMESTER II
v  Guru perlu mencapai standard lakuan terbaik.
FOKUS
STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN

CATATAN


PFK 2.0
Perkembangan motor kasar

(PFK 2.3)  Melakukan kemahiran koordinasi mata   dan tangan dalam perkembangan
kemahiran motor kasar.


(PFK 2.3.1)  Melambung objek lembut dengan
                     menggunakan dua tangan.

(PFK 2.3.2)  Menyambut objek lembut dengan
                     menggunakan dua  tangan.

(PFK 2.3.3)  Membaling objek bersaiz besar dan
                     lembut ke sasaran menggunakan dua
                     belah tangan.

(PFK 2.3.4)  Melambung objek lembut dengan
                     menggunakan satu tangan.

(PFK 2.3.5)  Menyambut objek lembut dengan
                     menggunakan dua  tangan.

(PFK 2.3.6)  Membaling objek lembut ke sasaran
                     menggunakan satu atau dua belah
                     tangan.

(PFK 2.3.7)  Melempar objek seperti gelung ke
                     skital.

(PFK 2.3.8)  Menggolek objek ke sasaran.

(PFK 2.3.9)  Melantun dan menangkap objek
                     (contoh: bola besar) dengan kedua
                     belah tangan.

(PFK 2.3.10) Membawa objek dalam sudu sambil
                      berjalan.




Rancangan Tahunan Matematik SK


CANGAN TAHUNAN PRASEKOLAH
NEGERI PERAK

MATEMATIK

MODUL TERAS ASAS
MODUL 1

PENGALAMAN PRANOMBOR
TEMPOH : SEMESTER 1
FOKUS
STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN

CATATAN


ST 6.0
Pengalaman
Prasekolah

 (ST 6.1)  Memadankan objek 1:1.








(ST 6.2)  Membandingkan kuantiti objek.

(ST 6.3)  Membuat seriasi satu ciri.





(ST 6.4)   Mengecam corak berulang dan membina                pola.


(ST 6.1.1)  Memadankan objek berpasangan yang
                  sama seperti kasut, sarung tangan.

(ST 6.1.2)  Memadankan objek berpasangan yang
                  tidak sama seperti  cawan dan piring,
                  kasut dengan sarung kaki.

(ST 6.1.3)  Memadankan dua kumpulan objek yang
                  mempunyai bilangan:
                  sama
                  tidak sama.
                  (matching equal and unequal groups)


(ST 6.2.1) Membandingkan dua kumpulan objek
                 untuk menyatakan sama banyak, lebih
                 atau kurang.


(ST 6.3.1) Menyusun objek mengikut kriteria berikut:
a.        Kecil ke besar
b.        Pendek ke panjang
c.        Rendah ke tinggi
d.        Nipis ke tebal
              dan sebaliknya

(ST 6.4.1)  Mengecam corak berulang di
                  persekitaran dengan bimbingan.

(ST 6.4.2)  Meniru corak berulang menggunakan
                  objek seperti blok, manik.

 (ST 6.4.3)  Mengecam corak berulang di
                  persekitaran.

(ST 6.4.4)  Melengkapkan corak berulang yang
                  diberi

(ST 6.4.5)  Membina corak berulang mengikut
                  kreativiti sendiri menggunakan bahan
                  yang disediakan dan menyatakan
                  coraknya.






















MODUL TERAS ASAS
MODUL 2

KONSEP NOMBOR
TEMPOH : SEMESTER 1
FOKUS
STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN

CATATAN


ST 7.0
Konsep
Nombor

(ST 7.1)  Memahami nombor 1-10.























(ST 7.2)  Mengetahui sifar.





 (ST 7.3)  Memahami nombor 10-20.












(ST 7.4)  Memahami siri 20, 30, 40 dan 50.



(ST 7.1.1)  Menyebut nama nombor 1
                  hingga10.(rote counting)

(ST 7.1.2)  Memadankan angka 1 hingga 10 dengan
                  nama nombor secara lisan.
                 (Contoh:  2 – dua)

(ST 7.1.3)  Membilang objek 1 - 10.

(ST 7.1.4)  Menggunakan bentuk seperti titik untuk
                  mewakili bilangan objek.
                 (Use shape to represent the number of
                  objects)

(ST 7.1.5)  Memadankan angka 1 -10 dengan
                  bilangan objek yang betul.

(ST 7.1.6)  Menyurih angka 1-10.

(ST 7.1.7)  Membilang secara menaik  1-10 dan
                  menurun 10 -1.

(ST 7.1.8)  Menulis nombor 1-10 mengikut cara yang
                  betul.


(ST 7.2.1)  Menulis angka sifar.
                                               
(ST 7.2.2)  Menyebut sifar.

(ST 7.2.3)  Mengetahui maksud sifar (sifar adalah
                  kosong/tiada nilai).


 (ST 7.3.1)  Membilang terus dari  10 hingga ke 20
                 (counting on)

(ST 7.3.2)  Membandingkan:
                 10 dengan 11 (11 adalah 1 lebih 
                  daripada 10)
                  12 dengan 13 (13 adalah 1 lebih
                  daripada 12)
                  dan seterusnya

 (ST 7.3.3)  Menulis 10-20.




 (ST 7.3.4)  Membilang sepuluh sepuluh (in tens).


























MODUL TERAS ASAS
MODUL 3

OPERASI NOMBOR
TEMPOH : SEMESTER 1
FOKUS
STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN

CATATAN


ST 8.0
Operasi
Nombor

(ST 8.1)  Memahami operasi tambah dalam                lingkungan 10.

(Nota: Operasi tambah adalah gabungan dua set  objek)

























 (ST 8.2) Memahami operasi tolak dalam lingkungan 10.




 (ST 8.1.1)  Menyatakan hasil tambah dua himpunan
                  objek.

(ST 8.1.2)  Menyatakan hasil tambah dengan
                  membilang terus dari suatu nombor
                  sehingga nilai 10 (counting all and
                  counting on)

(ST 8.1.3)  Menggunakan bahasa harian untuk
                  menerangkan operasi tambah. Contoh:
                  Dua ekor ikan ditambah dengan dua ekor
                  ikan lagi menjadi empat ekor ikan.

(ST 8.1.4)  Menulis ayat matematik dengan
                  menggunakan simbol tambah (+) dan
                  sama dengan (=).

(ST 8.1.5)  Menyatakan ayat matematik operasi
                  tambah secara lisan.
                  Contoh:
                  Ayat Matematik: (2+2=4)  dibaca sebagai
                  dua tambah dua sama dengan empat.


(ST 8.1.6)  Menyelesaikan masalah operasi tambah
                  menggunakan objek konkrit. (solve
                  number stories)
           
(ST 8.1.7)  Menceritakan situasi yang melibatkan
                  operasi tambah dalam bahasa harian
                  dengan bimbingan guru.



 (ST 8.2.1)  Mengeluarkan objek dari himpunan dan
                  membilang baki.

(ST 8.2.2)  Menggunakan bahasa harian untuk
                  menerangkan operasi tolak.
                  Contoh:  Ambil dua gula-gula daripada
                  empat gula-gula tinggal dua gula-gula.

(ST 8.2.3)  Menulis ayat matematik dengan
                  menggunakan simbol tolak (-) dan sama
                  dengan (=).

(ST 8.2.4)  Menyatakan ayat matematik operasi
                  tolak secara lisan.
                  Contoh:  Ayat Matematik (4-2=2) dibaca 
                  sebagai empat tolak dua sama dengan
                  dua.
(ST 8.2.5)  Menyelesaikan masalah operasi tolak
                  menggunakan objek konkrit. (solve
                  number stories)

(ST 8.2.6)  Menceritakan situasi yang melibatkan
                  operasi tolak dalam bahasa harian




































MODUL TERAS ASAS
MODUL  4

NILAI WANG
TEMPOH : SEMESTER II
FOKUS
STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN

CATATAN



ST 9.0
Nilai
Wang


ST 9.1)  Mengecam duit yang berlainan nilai.





(ST 9.1.1)  Mengecam duit yang berlainan nilai.

(ST 9.1.2)  Menyusun nilai wang mengikut
                  tertib/urutan.

(ST 9.1.3)  Memberi jumlah wang (duit syiling) yang
                  tepat dalam simulasi jual-beli.



MODUL  5

KONSEP WAKTU
TEMPOH : SEMESTER II
FOKUS
STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN

CATATAN



ST 10.0
Konsep
Waktu


(ST 10.1)  Memahami waktu dalam konteks                 kehidupan seharian.



(ST 10.1.1)  Menyusun peristiwa mengikut urutan
                    masa.

(ST 10.1.2)  Menyatakan waktu untuk menjalankan
                    sesuatu aktiviti (pagi, petang, malam).

(ST 10.1.3)  Menyatakan waktu untuk menjalankan
                    sesuatu aktiviti.(Contoh: jam 7 pagi,  
                    jam12 tengah hari)

(ST 10.1.4)  Menyatakan hari dalam seminggu 
                    mengikut urutan. (Contoh: Isnin,
                    Selasa)

(ST 10.1.5)  Bercerita tentang peristiwa yang telah
                    berlaku semalam, sedang berlaku hari
                    ini dan akan berlaku hari esok.

(ST 10.1.6)  Menyatakan nama bulan dalam 
                    setahun. 



MODUL 6

BENTUK DAN RUANG
TEMPOH : SEMESTER II
FOKUS
STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN

CATATAN




ST 11.0
Bentuk dan
Ruang


 (ST 11.1)   Mengetahui kedudukan objek dalam ruang.              





(ST 11.2)  Mengetahui bentuk yang biasa dijumpai                  di persekitaran




(ST 11.1.1)  Menyatakan kedudukan sesuatu objek
                    dalam ruang: depan, belakang, atas,
                    bawah, luar, dalam.

(ST 11.1.2)  Mengenalpasti anggota badan kiri dan
                    kanan. 

(ST 11.1.3)  Meletakkan objek pada kedudukan
                    yang diarahkan.



(ST 11.2.1)  Mengecam bentuk segitiga, bulat, segi
                    empat yang terdapat di persekitaran.

 (ST 11.2.2)  Mengecam bentuk segitiga, bulat, segi
                    empat tepat dan segi empat sama.

(ST 11.2.3)  Membuat binaan untuk menghasilkan
                    kuboid daripada bongkah. 














MODUL  7

PEMBINAAN
TEMPOH : SEMESTER II
FOKUS
STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN

CATATAN



ST 12.0
Pembinaan
(const
ruction)


(ST 12.1)  Membina penghubung antara dua objek.



(ST 12.2)  Membina lingkungan.


(ST 12.3)   Membuat pelbagai binaan mengikut   kreativiti sendiri.



 (ST 12.1.1)  Membina penghubung antara dua
                     objek/ binaan dan memberi alasan 
                     mengapa penghubung itu dipilih.




 (ST 12.2.1)  Membina satu lingkungan yang                        
                     lengkap.



(ST 12.3.1)  Membuat pelbagai binaan mengikut
                    kreativiti sendiri dan menceritakan
                    binaannya dengan bimbingan.

 (ST 12.3.2)  Membuat pelbagai binaan
                    menggunakan pelbagai bahan mengikut
                    kreativiti sendiri dan menceritakan
                    pembinaannya. ( Contoh bahan blok,
                    pasir)

(ST 12.3.3)  Meneroka cara untuk membina struktur
                    yang kuat dan kukuh.